دکتر حکیمی پور: شرایط فراهم شود؛ حذف صفرهای پولی ملی باعث کاهش تورم می شود
هنر نهم
اخبار،کتب،مقالات،پایان نامه های مدیریتی

«ابوالقاسم حکیمی پور، اقتصاددان، استاد یکی از دانشگاههای دولتی کشور، دارای فوق لیسانس اقتصاد از دانشگاه تگزاس و دکترای مدیریت توسعه از دانشگاه دولتی کالیفرنیا، مولف کتابهای تصمیم گیری در مدیریت از طریق زنجیره های مارکوف، فرآیند خط مشی گذاری در سازمانهای دولتی، ۵۲۵ نکته مدیریتی از زبان مدیران موفق و دارای حدود ۱۸ مقاله …»

حکیمی پور گفت: طرح حذف سه صفر از پول ملی، یکی از طرحهای عمده ای است که در کشورهایی که دارای تورم 2 رقمی بودند جواب داده، در ایران نیز جوابگوی تورم خواهد بود، به شرط آن که دولت کلیه امکانات لازم را فراهم کند

دکتر ابوالقاسم حکیمی پور یکی از اساتید دانشگاه و کارشناس اقتصادی در گفت و گو با روزنامه کیهان اظهارداشت: حذف صفر از واحد پول ملی تجربه ای است که در سالیان گذشته توسط چندین کشور به اجرا در آمده و در کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی آثار مثبتی را به همراه داشته است.
وی اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی یکی از اهداف اصلی که نظام پیگیری می کرد اصلاح الگوی مصرف بود، یعنی جلوگیری از اسراف، توانمندسازی دهکهای پایین جامعه، توزیع عادلانه ثروت و ایجاد زیر ساختهای اقتصادی کشور.
وی ادامه داد: پول ملی ما به شدت ضعیف شده که در پی آن قدرت خرید مردم نیز به شدت کاهش پیدا کرده است، تورم آزاردهنده شده و دولتهای گذشته نیز جسارت تغییر در این سیستم را در خود نمی دیدند و حتی دخالت در آن را خطرناک می دیدند ولی دولت دهم با استعانت از نظرات علمی اقتصادی و تجربه شده، برای از بین بردن تورم قصد دارد با حذف صفرهای پول ملی اهداف اقتصاد انقلاب اسلامی را به ثمر بنشاند.
دکتر حکیمی پور همچنین اظهار داشت: البته در این بین یک اشکال وجود دارد و آن این که جایگاه حذف سه صفر و کنترل تورم در بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی مشخص نشده که به نظر من، اگر این مهم در بسته سیاستی بانک مرکزی دیده نشود شاید کاهش تورم آسان نباشد، از این رو من معتقدم زمانی این طرح موفق خواهد شدکه کنترل نقدینگی در بسته گنجانده شود و جایگاه حذف سه صفر مشخص گردد.
وی تأکید کرد: نمی شود سه صفر را حذف کرد ولی سود تسهیلات بانکی را کاهش داد، اگر سود تسهیلات را کم کنیم تقاضا افزایش می یابد و بانکها جوابگو نخواهند بود، از این رو مردم تمایلی به سرمایه گذاری نخواهند داشت، بنابراین مردم به طرف بازارهای غیررسمی یعنی نزول می روند و ممکن است کنترل تورم از دست دولت خارج شود.
دکتر حکیمی پور خطاب به مخالفین این طرح گفت: اقتصاد ایران را دیگر نمی شود با مسکن سرپا نگه داشت باید درمان اساسی شود و این طرح (حذف سه صفر از پول ملی) یکی از طرحهای عمده ای استکه در کشورهایی که دارای تورم 2 رقمی بودند جواب داده، در ایران نیز جوابگوی تورم خواهد بود به شرط آنکه کلیه امکانات لازم را دولت فراهم کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دولت باید اقداماتی در جهت ثبات، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری در حوزه بانکی و پولی کشور انجام دهد، ارتباط بازار پول و سرمایه را تنگاتنگ کند و در مجموع حداکثر تلاش دولت باید این باشد که ثبات و آرامش را در قیمت ها ایجاد و سپس سه صفر را از پول ملی حذف کند تا نتایجی ماندگار داشته باشد.
وی اضافه کرد: دولت باید با کاهش نرخ بهره بانکی و به طور همزمان کاهش موانع تولید و سرمایه گذاری از بانک به سمت بخش تولید روانه شود و با افزایش تولید باید گرایش به بازرگانی خارجی افزایش پیدا کند که منتهی به تراز مثبت بازرگانی و کاهش تورم می شود.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: کاهش موانع تولید شاه کلید این فرایند است، وجود منابع غنی داخلی بستر مناسبی را فراهم خواهد آورد تا تولید به شکوفایی برسد، به این ترتیب برای کاهش تورم بهترین گزینه ایجاد امکانات استفاده از منابع داخلی است.


دوستان گلم هنر نهم را از نظر علمی و فنی واصول و نحوه ارائه مطلب چگونه ارزیابی می کنید؟؟ خوشحال می شیم نظراتتون رو درمورد مدیریت مطالب بیان کنید. بی شک پیشنهادات شما خوانندی عزیز مورد استفاده ما در ارائه مطالب بعدی خواهد بود و لذا پیشا پیش از انتقادات و پیشنهاد های (نظرات) شما عزیزان تشکر می کنیم. محمد فاضل شوکتی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : پنج شنبه 30 خرداد 1392برچسب:,
ارسال توسط محمدفاضل شوکتی